Race Hummer H1 ( 26 )

 

Zo nu en dan kom je een project tegen waar jezelf warm van loopt. Zo ook met deze Hummer H1. Deze oude oorlog machine is omgebouwd tot de angst van elke competitie in de offroad wereld. Zo had de originele diesel motor reeds plaats gemaakt voor een geprepareerd Big Block. Het vermogen kwam hiermee uit op een kleine 500PK. Verder zijn er diversen aanpassingen gemaakt om deze H1 compitatief te maken voor de rest van het veld. Maar zoals bij elke racebolide, hebben ze allemaal een achilleshiel. In dit geval was het de originele 3 gang transmissie. Ondanks dat deze al meerdere malen was aangepast, bleef een frequente reparatie niet uit. Omdat het aankomende seizoen zeer belangrijk was, heeft het racing team contact met ons opgenomen voor de mogelijkheden voor deze machine!
Er is toen gekozen voor een 4L80E volledig aangepast voor de racerij. Zo is de bak intern volledig aangepast met de sterkst mogelijke onderdelen. Het kleppenblok is door ons volledig aangepast en omgebouwd op manual shift. Dit betekent dat de coureur zelf de juiste gang dient te kiezen door middel van een sequentiele shifter. Hiermee kan men van gang veranderen door de shifter 1 maal naar voor of achteren te duwen. Doormiddel van een eigen ontwikkelt display, weer de coureur precies in welke versnelling hij zich bevindt.
Ook zijn de differentieels vervangen door exemplaren met een limited slip. Dit moet ervoor zorgen dat er altijd de maximale tractie beschikbaar is tijdens de race.
Om tijdens de verbindingsritten de bak te kunnen ontlasten, hebben wij de bak uitgerust met een compushift controller. Dit stelt ons in staat de druk in de bak te regelen en zo op elk tijdstip de juiste druk te hebben en zo de bak te ontlasten wanneer er gewoon gereden wordt.
Tevens is de complete kabelboom in de auto eruit gehaald en opnieuw opgebouwd. Hiermee is meteen rekening gehouden met water en zijn alle water gevoelige componenten op schouder hoogte gemonteerd om zo de maximale bescherming te bieden.
Na zoveel zware ingrijpende veranderingen is het dan ook geen wonder dat het resultaat dan ook verbluffend is. De auto klimt zonder enkel probleem elke helling. Door het sequentieel schakel patroon wint de coureur tijd doordat hij op elk punt van de race in de juiste versnelling staat.