700BHP/1000+NM Jeep Grand Cherokee ( 4 )

Na talloze projecten wordt ook HPT wel eens uitgedaagd om het onmogelijke te doen. Dat gebeurde ook toen we deze Jeep Grand Cherokee onder onze hoede kregen. De originele 6.1 Liter Hemi Motor is opgeboord tot een 7 liter, en om hem een extra duwtje in de rug te geven, is er bij onze vrienden van Hennesey een turbokit gemonteerd. Dit resulteerd in een vermogen van circa 700 PK en een koppel van meer dan 1000nm aan de krukas. Dit wordt allemaal los gelaten op de originele mercedes 722.6 transmissie welke niet bepaald uitgeknipt is voor deze taak. Door het plaatsen van een Turbo, veranderd niet alleen het maximale vermogen en koppel, maar ook de afgifte hiervan ten op zichte van de gas stand.. Dit is een probleem, aangezien de druk mede wordt bepaald door de gaspositie welke corrospondeerd met een bepaalde vermogensafgifte. Deze balans is nu weg, en wordt bij ons terug gebacht door de ECU aan te passen met onze eigen modificaties.
Daarnaast moet de bak grondig onder handen genomen worden. Bij dit vermogen vergde dit een zeer zware ingreep waarbij drums, zuigers en lamellenpakketen bij HPT opnieuw ontworpen zijn naar een specificatie waar zelfs Mercedes jaloers op zal zijn.
Dit heeft ertoe geleid dat deze jeep nu over een uniek produkt beschikt welke de krachten welke voortvloeien uit deze indrukwekkende setup zonder problemen trotseerd.

Jaguar XJ 4.2 Coupe Overdrive ( 3 )

Ouderwets wordt nieuwerwets. Naarmate de tijd voorbij gaat, streeft technologie ons voorbij. Maar hetgene wat ons vastklampt aan het verleden is met geen pen te beschrijven. Helaas betekend dit meestal verouderde technieken welke niet bekend staan voor duurzaamheid. Daarom is deze auto bij ons aangeboden om nieuw en oud te combineren. De auto is origineel voorzien van een 3 gang automaat welke niet bekend staat voor zijn prestaties. Doormiddel van een ombouw set is het mogelijk om een andere transmissie te monteren. Wij hebben gekozen voor een TH700. De eenvoudigheid van deze transmissie maakt hem uitermate geschikt om te verbouwen in deze jaguar. Ook de riante mogelijkheden om de bak te modificeren voor ultieme duurzaamheid hebben meegespeeld in deze keuze. Door zijn goede betrouwbaarheid en de overdrive met koppelomvormer koppeling, is deze transmissie superieur aan de originele BorgWarner, en geeft deze het rijden in deze Jaguar een nieuwe dimensie.

Mercedes 500SL& 450SL Rally ombouw ( 10 )

Echte mannen willen volledige controlle, en dat is de aorta geweest van dit project.
De oude Mercedes SL500 is opgebouwd om service te doen in de magische wereld die Rally heet. Maar aangezien deze auto officieel is uitgevoerd met een 4 gang mechanische automaat, was er van controlle geen sprake. De automaat schakelt helemaal zelf afhankelijk van gasstand en vacuum.. Ombouw naar een handbak was hier geen optie. Dus om dit probleem te tackelen, werdt HPT ingeschakeld.
Om alles in het straatje te houden van Mercedes, is er gekozen voor de 722.6.. Een electronische 5 gang van Mercedes. Deze bak is geprepareerd voor het vermogen van deze bolide vlekkeloos op het asfalt te krijgen. Maar aangezien de auto zelf zo goed als geen electronica aan boord heeft, is de bak als standalone opgebouwd, compleet onafhankelijk van elk soort sensor, of input origineel van de auto. Door gebruik te maken van een eigen computer systeem, in combinatie met een in huis ontworpen display is deze bolide volledig race klaar. De automaat functie is behouden, en in deze stand zoeft de automaat vlekkeloos door de gangen, en schakelt deze snel op om zo comfort te bieden, maar met een druk op de knop krijgt de bestuurder volledige controlle. De automaat functie wordt ingeruild voor een sequentieele schakelpook, en een 45mm display met gang aanduiding in het zichtveld hoeft de rijder de ogen niet van het wegdek te halen. Samen met een programeerbaar sequentieel shift light wordt er precies geschakeld in het maximaal bereik van de motor om zo de prestaties naar een topniveau te brengen. Van stationair tot de toerenbegrenzer heeft de bestuurder nu de volledige controlle, en met een schakeltijden van minder dan 0,2 seconde is deze automaat een hel voor elke sequentiele bak!

Race Hummer H1 ( 26 )

Zo nu en dan kom je een project tegen waar jezelf warm van loopt. Zo ook met deze Hummer H1. Deze oude oorlog machine is omgebouwd tot de angst van elke competitie in de offroad wereld. Zo had de originele diesel motor reeds plaats gemaakt voor een geprepareerd Big Block. Het vermogen kwam hiermee uit op een kleine 500PK. Verder zijn er diversen aanpassingen gemaakt om deze H1 compitatief te maken voor de rest van het veld. Maar zoals bij elke racebolide, hebben ze allemaal een achilleshiel. In dit geval was het de originele 3 gang transmissie. Ondanks dat deze al meerdere malen was aangepast, bleef een frequente reparatie niet uit. Omdat het aankomende seizoen zeer belangrijk was, heeft het racing team contact met ons opgenomen voor de mogelijkheden voor deze machine!
Er is toen gekozen voor een 4L80E volledig aangepast voor de racerij. Zo is de bak intern volledig aangepast met de sterkst mogelijke onderdelen. Het kleppenblok is door ons volledig aangepast en omgebouwd op manual shift. Dit betekent dat de coureur zelf de juiste gang dient te kiezen door middel van een sequentiele shifter. Hiermee kan men van gang veranderen door de shifter 1 maal naar voor of achteren te duwen. Doormiddel van een eigen ontwikkelt display, weer de coureur precies in welke versnelling hij zich bevindt.
Ook zijn de differentieels vervangen door exemplaren met een limited slip. Dit moet ervoor zorgen dat er altijd de maximale tractie beschikbaar is tijdens de race.
Om tijdens de verbindingsritten de bak te kunnen ontlasten, hebben wij de bak uitgerust met een compushift controller. Dit stelt ons in staat de druk in de bak te regelen en zo op elk tijdstip de juiste druk te hebben en zo de bak te ontlasten wanneer er gewoon gereden wordt.
Tevens is de complete kabelboom in de auto eruit gehaald en opnieuw opgebouwd. Hiermee is meteen rekening gehouden met water en zijn alle water gevoelige componenten op schouder hoogte gemonteerd om zo de maximale bescherming te bieden.
Na zoveel zware ingrijpende veranderingen is het dan ook geen wonder dat het resultaat dan ook verbluffend is. De auto klimt zonder enkel probleem elke helling. Door het sequentieel schakel patroon wint de coureur tijd doordat hij op elk punt van de race in de juiste versnelling staat.

Hummer H2 2006 Supercharged! ( 9 )

Bij Power Transmissie is geen opdracht te vreemd voor woorden. Zo ook met de Hummer H2. Deze machtige machine is standaard voorzien van een 6.0 liter motor met een ongehuisde prestatie van 325PK en 495 NM aan koppel. Om de bijna 3000 Kilo zware bolide nog makkelijker vooruit te trekken, is deze Hummer voorzien van een Supercharger.
Hiermee stijgt het vermogen naar een waanzinnige 450 PK en een slopend koppel van 650NM. Dit vermogen is helaas teveel voor de standaard transmissie(4L65E) en vergt dus een ingrijpende verandering aan de aandrijflijn van de Hummer.
Dit is het punt waar onze ervaring en technici een uitkomst biedt. De standaard transmissie wordt vervangen voor een zwaarder model (4L85E) met een aantal modificaties.
Zo krijgt de transmissie niet alleen een shiftkit waardoor deze beter zal schakelen, maar wordt deze ook uitgerust met High performance frictie platen om het geweld aan te kunnen. Samen met een aantal bewezen eigen modificaties is de transmissie dan geschikt voor vermogens tot 650PK.
Om dit allemaal goed aan te sturen voorzien we de auto van compushift. Een standalone computersysteem welke de transmissie aanstuurt zoals wij dit graag willen. De originele computer van de Hummer wordt door ons opnieuw geprogrammeerd om hiermee te werken zonder vervelende foutmeldingen.
Na de ombouw wordt de hummer grondig geïnspecteerd, getest en gefinetuned alvorens deze terug gaat naar de klant.

Chevrolet 1500 Pickup ( 7 )

Zoals in elk vakgebied zijn er uitzonderingen. Zo ook deze Chevrolet Pickup. Aan de foto’s van de auto is duidelijk te zien dat het hier niet om een standaard auto gaat. Deze bolide heeft een ware metamorfose ondergaan en hierdoor een uniek uiterlijk gekregen. Aangezien er niet alleen optisch veranderingen waren gepland voor deze auto, is de auto naar ons toegebracht voor een verandering aan de aandrijflijn.
In een later stadium zal de auto voorzien worden van een andere motor met een kleine 400 PK. Om dit geweld aan te kunnen is de standaard transmissie(4L60E) vervangen door een sterker exemplaar(4L80E).
De transmissie is door ons opgebouwd volgens onze high-performance specificaties om onder elke omstandigheid optimaal te kunnen presteren. Om de transmissie goed aan te kunnen sturen hebben wij de auto voorzien van Compushift. Dit standalone computer systeem geeft ons niet alleen meer informatie over de transmissie en werkparameters, maar stelt ons ook in staat om tijdens het rijden de schakeleigenschappen aan te passen naar wens.
Hierdoor kunnen wij de schakeleigenschappen perfect aanpassen voor de beste prestatie zonder dat hierdoor het comfort door verloren gaat.
Na het afstellen van alle parameters wordt de auto grondig getest om werking te garanderen onder elke omstandigheid. Als laatste wordt er een proefrit gemaakt met de klant en alle mogelijkheden van Compushift nog eens samen doorgenomen.

Chevrolet 3100 BJ '51 ( 7 )

Wie hier denkt een oude langzame pickup te zien heeft het goed mis. Deze Chevrolet 3100 is welliswaar in 1951 gebouwd, maar onder de kap huist zeer moderne techniek. Het origineel hart is vervangen door een LS-1 motor uit een Corvette van 2001. Deze motor heeft een vermogen van 365 PK waardoor deze relatief lichte pickup het leven van menig sportauto zuur kan maken. De kabelboom is op maat gemaakt, maar er wordt gebruik gemaakt van het standaard motormanagement systeem. De 4L60 transmissie is door ons opnieuw opgebouwd en in deze krachtpatser geplaatst. Door onze moderne apparatuur zijn wij in staat het origineel management systeem te programmeren naar onze wens. Niet alleen de schakeltijden, maar ook schakeldrukken zijn door ons volledig aan te passen. Zo creëren een automatische transmissie met een sterke, doch comfortabele schakelkarakteristie. Hierdoor zal de transmissie zelfs onder meest extreme rijeigenschappen zorgen voor een goede aandrijving zonder compromis.
Nadat wij de auto voorzien hebben van een goede mapping, wordt de software voor de laatste keer geschreven en beveiligd zodat dit nooit meer verloren kan gaan door een software reset van b.v. een dealer.
Als laatste maken een testrit met de klant om hem daarna te overtuigen dat het echt dezelfde auto is wat hij heeft binnengebracht.

Tuning beurs Utrecht 2007 ( 30 )

Hier een inleidende tekst

Foto's RIDLER FOOSE ( 42 )

Foto’s van het bouwen van de Ridler

Chevrolet Camaro RS bwj '68 ( 2 )

Deze Chevrolet is omgebouwd van een powerglide (2-gang) naar een 4L60E (4-gang) bouwjaar 2000. Dit is een volledig computergestuurde automatische versnellingsbak. De auto heeft een losse computer plus een display voor op het dashboard.

Het voordeel van deze computergestuurde automatische versnellingsbak is een branstofbesparing van 35% doordat de motor minder toeren draait bij hogere snelheid. De combinatie van een moderne versnellingsbak en deze Oldtimer is een uniek staaltje van techniek.